Met de Tesla op wintersport naar Oostenrijk

Ga direct naar

Overweeg je om de volgende keer met een Tesla op wintersport te gaan naar Oostenrijk? Wat ons betreft een aanrader. Gezien de enorme toename aan elektrische auto’s en de beperkte laadpalen, kunnen wij ons voorstellen dat het spannend is om zoiets in de kerst- of voorjaarsvakantie te ondernemen. In deze reisblog vertellen we je graag meer over onze ervaring buiten de schoolvakantie om naar het populaire skigebied Mayrhofen. 

Op nog geen 950 kilometer van Utrecht ligt Mayrhofen, wat onderdeel is van het skigebied Zillertal 3000. Dit is één van de bekendste wintersportbestemmingen in Tirol. De 142 km aan pistes liggen veelal boven de 1500 meter, waardoor je goede sneeuwcondities hebt.

Bergrestaurant Panorama Mayrhofen

De voorbereiding van de reis

Op vakantie gaan met een Tesla is toch anders dan een benzine of diesel auto. Ondanks de goede software in een Tesla, die precies aangeeft waar en wanneer je auto moet opladen, is het slim om vooraf toch even de route uit te stippelen met Superchargers. Het geeft een fijn gevoel om te weten hoeveel laadpunten je onderweg tegenkomt en waar je – in geval van nood- kan snel laden. Het mooie is dat bijna alle snelladers direct naast de snelweg liggen, dus je hoeft er niet voor om te rijden.

Onderdeel van een goede voorbereiding is ook het aanschaffen van sneeuwkettingen. Op de Duitse en Oostenrijkse snelwegen ben je namelijk verplicht om passende sneeuwkettingen bij je te hebben. Zoek dit vooraf goed uit! Op de achterwielen van de Tesla moet een speciaal soort sneeuwkettingen. Er zit namelijk maar beperkte ruimte (7mm) tussen het wiel en de wielkast voor de bevestiging van de sneeuwketting. Omdat de Tesla een vrij zware auto is, kun je beter SUV loopvlaksneeuwkettingen kopen. Afhankelijk van je bandenmaat zijn er diverse modellen te verkrijgen. Via sneeuwkettingenstore Etrias hebben wij de loopvlaksneeuwkettingen van het merk Köning K-Summit K34 gekocht. Deze zijn wat duurder, maar wel heel gemakkelijk en snel te monteren als het nodig is.

De reis zelf met Tesla

Met een newtonmeter aan trekkracht, vierwielaandrijving, een goede set winterbanden en sneeuwkettingen, begon de reis naar Mayrhofen. Uit voorzorg zijn we één keer extra gestopt om te laden bij de Supercharger. De laatste snellader van Tesla die je tegenkomt voordat je de binnendoor naar het skigebied rijdt, heet Supercharger Langkampfen. Vanaf hier is het ongeveer 60 kilometer naar Mayrhofen. Tijdens de reis hadden we veel meer drukte verwacht bij de oplaadpunten. Uiteindelijk waren we vaak de enige die gebruikt maakte van de vele snelladers. De gehele rit hebben we rond de 130 km per uur gereden (rij je sneller, dan neemt het bereik af). Onze reis met de Tesla duurde in totaal ongeveer een uur langer dan met een normale auto. Voordeel is dat je heel ontspannen aankomt, ook omdat je vaker onderweg stopt.

Met de Tesla op wintersport naar Mayrhofen

Laadmogelijkheden voor je elektrische auto

Oostenrijk heeft over het algemeen een prima laadinfrastructuur. Je vindt veel snelladers en laadplekken op straat, met name in de grote steden. Als je naar wat meer afgelegen skigebieden gaat is het verstandig om voorafgaand aan je reis even te checken waar er laadmogelijkheden zijn. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een van de populaire overzichten zoals Shell Recharge (voorheen NewMotion), Chargemap of het ingebouwde softwaresysteem in je Tesla. En met een beetje geluk heb je tegenwoordig zelfs een laadpaal bij de accommodatie of het hotel waar je vaak gebruik van mag maken. Check dit vooral even voordat je boekt.

Benieuwd wat er allemaal te beleven is in skigebied Mayrhofen? Lees dan deze blog.

Deel deze blog via

Mail
Facebook
Pinterest
WhatsApp