Met de elektrische auto op wintersport naar Frankrijk

Ga direct naar

Ben je van plan om met een elektrische auto op wintersport te gaan naar Frankrijk? Lees dan vooral verder! Op vakantie gaan met een elektrische auto is toch anders dan met een auto op andere brandstof. In deze reisblog vertellen we je graag meer over onze ervaring buiten de schoolvakanties om naar het skigebied Chamonix-Mont Blanc

Wij maakten onze reis in maart met een Tesla naar Frankrijk. Ondanks de goede software in een Tesla, die precies aangeeft waar en wanneer je auto moet opladen, is het slim om vooraf toch de route uit te stippelen met Superchargers. Het geeft een fijn gevoel om te weten hoeveel laadpunten je onderweg tegenkomt en waar je – in geval van nood- snel kan laden. Wist je dat snelladers eigenlijk altijd direct naast de snelweg liggen? Je hoeft er dus niet voor om te rijden!

Ervaring met de Tesla naar Chamonix-Mont Blanc

De voorbereiding van de reis

Onderdeel van een goede voorbereiding is ook het aanschaffen van sneeuwkettingen. Op de Duitse, Franse en Zwitserse snelwegen ben je namelijk verplicht om passende sneeuwkettingen bij je te hebben. Zoek dit vooraf goed uit! Op de achterwielen van de Tesla moet een speciaal soort sneeuwkettingen. Er zit namelijk maar beperkte ruimte tussen het wiel en de wielkast voor de bevestiging van de sneeuwketting. Omdat de Tesla een vrij zware auto is, kun je beter SUV loopvlaksneeuwkettingen kopen. Afhankelijk van je bandenmaat zijn er diverse modellen te verkrijgen. Via sneeuwkettingenstore Etrias hebben wij de loopvlaksneeuwkettingen van het merk Köning K-Summit K34 gekocht. Deze zijn wat duurder, maar wel heel gemakkelijk en snel te monteren als het nodig is.

Op vakantie met de Tesla

Met een newtonmeter aan trekkracht, vierwielaandrijving, een goede set winterbanden en sneeuwkettingen, begint je reis naar het Franse Chamonix via de Duitse en Zwitserse snelwegen. Uit voorzorg kun je het beste één keer extra stoppen bij de laatste Supercharger zodat je niet helemaal met een lege batterij aankomt bij het verblijf in Chamonix. De batterij van een elektrische auto verbruikt niets als je stilstaat, maar kan wel wat leeglopen door de kou. De laatste snellader van Tesla die je tegenkomt voordat je binnendoor naar het skigebied rijdt, heet Supercharger Martigny in Zwitserland en ligt vlakbij de grens met Frankrijk. Vanaf hier is het ongeveer 45 kilometer naar Chamonix-Mont Blanc.

Met de elektrische auto op wintersport naar Frankrijk

Onze ervaring met de elektrische auto

Tijdens onze reis met de elektrische auto hadden we veel meer drukte verwacht bij de oplaadpunten. Uiteindelijk waren we vaak één van de weinigen die gebruik maakte van de snelladers. De gehele rit hebben we rond de 130 km per uur gereden (rij je sneller, dan neemt het bereik af). Onze reis met de Tesla duurde in totaal ongeveer een uur langer dan met een normale auto. Voordeel is dat je heel ontspannen aankomt, omdat je vaker onderweg stopt. Daarnaast is het rijden in een elektrische auto ook heel chill!

Laadmogelijkheden elektrische auto

Duitsland, Zwitserland en Frankrijk hebben over het algemeen een prima laadinfrastructuur. Je vindt veel snelladers en laadplekken op straat, met name in de grote steden. Als je naar wat meer afgelegen (ski)gebieden gaat, is het verstandig om voorafgaand aan je reis even te checken waar er laadmogelijkheden zijn. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een van de populaire overzichten zoals Shell Recharge (voorheen NewMotion), Chargemap of het ingebouwde softwaresysteem in je Tesla. En met een beetje geluk heb je tegenwoordig zelfs een laadpaal bij de accommodatie of het hotel waar je vaak gebruik van mag maken. Check dit vooral voordat je boekt.

Wintersport in skigebied Chamonix – Mont Blanc

Benieuwd wat er allemaal te beleven is in skigebied Chamonix-Mont Blanc? Lees dan hier al onze tips. Wil je meer duurzame reisinspiratie? Bekijk dan dit overzicht!  

Deel deze blog via

Mail
Facebook
Pinterest
WhatsApp